Spy, brudd og forfriskende, herlige Mojitos – et Middelhavsseilas 8

Sardinia-Menorca-Mallorca-Ibiza

Etter noen fantastiske dager på Asinara, mønstret nytt mannskap på i Porto Torres, Kristoffer Føreland og Miriam Lund. Et mislykket forsøk på nattseilas, Miriams dåp av båten og mating av delfiner, Trines herlige indiske kyllingsuppe, påsetting av sjøsykeplastre og en god natts søvn senere, seilte vi ut av havna i Porto Torres til en klatt av ild som sto opp i øst. Klare for overfarten fra Sardinia til Menorca. Lite visste vi hva som ventet oss på denne to netters seilasen. Alt gikk som på skinner et stykke ut fra Sardinia. Inntil sjøsyken gikk av med seier mot sjøsykeplasteret til Miriam og hun nok en gang matet sultne delfiner. På tampen av jentenes vakt skulle Ingunn og Snorre reve genoaen da bruddet i langfingeren til Ingunn skjedde. 36 timer til land. 250 nautiske med skarpeste kryss og kuling. #%¤&%/! Gutta tok seg av mer eller mindre resten av seilasen til Mao-Mahon på Menorca.

En stille liten øy uten altfor mye turister, Menorca. Etter noen dager i Mahon med sykehusopphold etc, satte vi kursen mot sørkysten av Menorca med alle sine flotte bukter. Som alltid var værgudene i Middelhavet med oss. Feil, IKKE med oss. Vinden var meldt riktig med passe styrke, men da vi putret ut fra Mahon var vinden 180 grader feil med 3 ganger mer styrke enn meldt. En svært oppgitt skipper omnavigerte kursen til Fornells, en koselig, liten by med vaskeekte spansk bebyggelse. Her nøt vi avslapping på anker med deilige middager i cockpit, soling på fordekk, snorkling og bading.

Mallorca var neste stopp i Balearene. Byen vi havnet i, Port d’Andratx, ligger litt nord for Palma og kan anbefales. Her som på de fleste andre sydlige steder hadde de utnyttet strandpromenaden til randen med koselige, stilfulle restauranter. Vi gikk utenfor mainstream og valgte en i sidegatene med aldeles deilig tapas og en svensk spanjol.

Vengaboys are going to Ibiza og dit dro vi også. Endelig strandliv, soling og bading. Nydelig. Miriam og jeg fikk våre etterlengtede drinker i hopetall. Ibiza svarte ikke til våre forventninger om øya. Og godt var det. Vi hadde forventet oss en øy dekket av skum fra alle foam-parties, fyll, dop og mye party-svensker. Derimot er Ibiza by en riktig vakker perle, ingen Mallorca sådan. Gamlebyen er omkranset av en stor mur med en slags uttørket vollgrav foran. På innsiden er det utallige små restauranter og butikker, trange smug og yrende liv. I motsetning til en rekke restauranter, hoteller og hosteller som brukte det hotteste spanske navnet Mar y Sol (hav og sol), hadde den idylliske restauranten på gamlebyens platå valgt navnet Plaza del Sol. Nasjonalretten, Paella, ble fortært akkompagnert av den beste sangria vi hadde smakt.

De er noen jævler på mojito disse spanjolene. I et smug ble vi offer for en innkaster til baren Candy. Alskens forskjellige kombinasjoner av råvarer som kokkos, godteri, kiwi, appelsinjuice og jordbær alltid mikset sammen med mynte, lime, brunt sukker og rom til 10-15 forskjellige mojitos oppkalt etter Elvis, Marlon Brando, Jimmi Dean og Marilyn Monroe for å nevne noen. Etter 2 mojito for 10 € og gratis pizza, nøtter og godteri så mye vi ønsket var vi veldig fornøyd med kvelden. Fantastisk sted med hyggelig betjening og topp service.

I nasjonalparken Ses Salines fant vi den beste stranda, finkornet herlig sand, krystall-turkist vann med temp på ca 25-26 grader. Mens jentene nøt en uimotståelig mojito-slush som var mer enn innafor, ble gutta utsatt for politijakt på stranda. En av de evinnelige strandselgere med kjøleboks hadde tilbudt dem en øl om de kunne passe på kjøleboksen hennes (alias narkodealeren). Kort tid etterpå dukket flere politifolk på spaning opp langs hele stranda, mens narkodealeren sto i skogbrynet og fulgte med. Narkodealeren dukket aldri opp. Vi forlot åstedet. Dagen etter kom politiet bærende på flere kjølebokser.

Legg inn en kommentar

8 thoughts on “Spy, brudd og forfriskende, herlige Mojitos – et Middelhavsseilas

• Ivar

Dere koser dere tydeligvis på tross av uhell og gipset arm. Morsomt å følge dere. Det er vel ikke så lenge før dere gir dere i kast med Atlantern… Har forstått at dere har planer om en litt lengre stopp på Kanarieøyene. God tur videre – og pass godt på hverandre!

• Ingunn Narverud Post author

Hei Ivar :) Så hyggelig å høre fra deg! Idag gikk gipsen av, og det var utrolig deilig! Nå er det bare å få myket opp det hele igjen, så er alt tilbake til normalen. Vi blir på kanarieøyene til ca 5. Nov ja. Lei av å stresse forbi fine steder, så nå tar vi det litt mer piano. Det er deilig. Blir en uke på madeira nå, veldig fint her. Hilse alle sammen! Skip o hoi fra Spinnvill :)

• Gunnar Pharo

Seiler i samme området jeg! :-) Akkurat nå i en liten by som heter Estertit på sydøstspissen av Spania. Kom fra en kjempekoselig by på nordsiden av Mallorca. .. anbefales! Husker ikke navnet. Hilsen Gunnar Pharo

• Ingunn Narverud Post author

Hello gunnar. Artig å høre fra deg :) Håper at du har mer flaks enn oss med været der nede ;) Vi koser oss på madeira! God tur videre

• Sissel Føreland

Tenk at gipsen er av og du kan bruke høyrehånda igjen. Herlig Ingunn. Kos dere på Madeira , vi sees om ei drøy uke. Gleder oss til å se dere